Benträningen

Jag har inte så mycket filmat från hur jag bentränade Minya, men jag hoppas ni iallafall förstår hyffsat i min text. För det jag skriver om här i texten, det är så jag tränar Minya. Det är träning utan någon form av tvång eller ilska, det är träning med vänkap, förståelse och kärlek...

Eftersom Minya var helt ohanterad när jag fick hem henne var hon väldigt rädd om sin kropp, speciellt sina ben. Det är de flesta hästarna när de är ohanterade då benen är de viktigaste för att de ska kunna fly faran.

Utan ben - inget spring!
Vilket kan leda till döden.

Så när en ohanterad häst tillslut låter människan röra, borsta och lyfta benen visar de på stort förtroende! :)

Minya var väldigt rädd om sina ben i början, så fort jag närmade mig ett ben med handen började hon bita efter en och stampa! Hon vägrade stå still och blev smått aggressiv, vilket är en helt naturlig reaktion, hon försvarar sig bara då hon är osäker!
När en häst blir sådan är det viktigt att man själv inte blir arg, i hästens ögon är vi människor rovdjur, så om vi då skulle börja skrika och kanske till och med slå dem (!!!! :O), förstörs deras positiva syn på människan direkt och de blir rädda och ser på en mer som en fiende än som vän.

Straff av något slag fungerar inte på hästar, de förstår det inte utan förstör bara. Ibland orsakar det till att hästen blir aggressiv i självförsvar och det blir en ond cirkel. Tillexpempel -  en häst gör något dumt, man slår till den, hästen biter för att skydda sig och människan blir arg och slår igen och skriker på hästen som blir rädd då rovdjuret(människan) attackerar, vilket utgör att hästen blir aggressiv för att försvara sig!

Detta har jag tyvärr fått se allt för många gånger och lika många gånger har jag skällt ut människorna som betett sig så mot sina hästar. Vissa tar åt sig, vissa skrattar åt en.
Då säger jag - det är upp till dig vad du vill ha för förhållande till din häst.

Vill du ha en häst som gör det du ber om i rädsla, om att den annars kan få sig ett piskrapp?
Eller vill du ha en häst som gör det du ber om av egen vilja, för att den älskar dig?


Man ska ALDRIG slå eller skrika på sin häst!


Tillbaka till benträningen
När Minya visade ogillande när jag närmade mig hennes ben drog jag mig tillbaka uppåt mot halsen/manken igen för att visa respekt. Jag tvingar mig inte på benen med en gång, vilket bara skulle utgöra att hon får panik, utan jag visar mer "okej, du vill inte att jag ska röra där nu och det respekterar jag".

Man ska aldrig gå direkt på stället som hästen ogillar att man rör, då blir den osäker och rädd. Utan man ska börja på något ställe den verkligen tycker om och jobba sig framåt lugnt och harmoniskt så det blir en trevlig upplevelse.
När man sedan börjar närma sig benen i mitt å Minyas fall då, så var mjuk och lugn. Om hästen sedan försvarar sig, låt den göra detta och gå sedan tillbaka till ett ställe igen som den gillar innan du går ner mot benen igen.

När man gör detta som kallas approach and retreat - närma dig och dra tillbaka, visar man hästen respekt och ber om tillåtelse genom att dra tillbaka när hästen blir oroad, tills den tillåter din beröring.

Vem som helst kan klara av att vidröra en sådanhär häst genom tvång och att förhindra hästens rörelser, men det är så orättvist!

Man ska be hästen om tillåtelse genom att vara mjuk och vänlig och använda sig av approach and retreat. Man ska inte heller hindra hästens rörelser genom att binda fast den eller liknande, utan låta den flytta sig tills den känner sig säker med att stå still!

Här nedan kan du se en film som visar lite hur Minya var i början och hur hon är nu. Läs gärna beskrivningen först så förstår ni bättre :)

Första delen av filmen:
Inte alls det värsta som visas där men man ser hur hon stryker öronen bakåt, stampar ner frambenet och hugger efter mig.
Som ni kommer se står jag upp då det inte är säkert för mig att sitta ner när hon är så osäker. Om jag hade suttit ner på huk där på filmen hade jag fått henne gående över mig + ett hugg i huvudet, vilket är onödigt då det går att undvika!
Sedan har jag henne inte uppbunden eller sliter i henne, utan låter henne gå undan innan jag mjukt och vänligt stannar upp henne igen och går tillbaka till att klappa på halsen - jag drar tillbaka!
Ni ser då även på hennes uttryck hur hon tar öronen framåt och blir nyfiken. Men så fort jag sedan börjar gå ner på bogen ner mot frambenet igen börjar hon sura och går iväg.

Andra delen av filmen:
Där står hon lugn och avslappnad helt lös och låter mig röra alla benen och kratsa hovarna då hon fått förtroende för mig och litar på att jag inte vill henne något illa :´)






Ni ska veta att det många gånger kändes helt omöjligt, hon ställde sig till och med upp på bakbenen en gång så jag nästan fick en hov i huvudet. Men jag blev inte arg, utan lugnade henne  och fortsatte på samma sätt som jag nu berättat. ^_^

- Skam den som ger sig!

Kommentarer
Postat av: Mika

Oj vad häftigt att se! När jag såg henne hos förra ägaren trodde jag INTE att det skulle gå så snabbt kan jag lova... Häftigt också att hon står helt stilla lös i stallgången, det är det inte många fölägare som kan stoltsera med att ha hästar som kan :P

2009-12-29 @ 22:19:10
URL: http://mikado.blogg.se/
Postat av: Maria (complete)

Bra text! Hoppas den kan ge nytta till de människor som tar till våld där kunskapen tar slut...



Jättefin video! Man blir jätteglad när man ser människor som har tålamod och respekt och gör allting lugnt och på ett bra sätt!

2010-01-03 @ 01:39:38
URL: http://minymaria.blogg.se/
Postat av: luckeboi

Hejsan. Vill du hjälpa mig att komma till blogawards? Jag kommer från Åland och det skulle vara roligt att komma bort och få uppleva något sånt. Det skulle betyda mycket för mig. Kram

2010-01-03 @ 01:55:06
URL: http://lifeoflucke.blogg.se/
Postat av: sunshineh

oh vilken bra text ;D

så bra videon var ;o

underbar :D

2010-01-07 @ 14:49:16
URL: http://photosfromfrida.blogg.se/
Postat av: Sandra

jösses vad duktiga du är! :) riktigt bra att du har sådant tålamod, fortsätt så!

Kram

2010-01-10 @ 23:50:24
URL: http://justlivingourlifes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0