Första dagarna

När jag fick hem Minya ville jag bara börja träna direkt, men kände att jag skulle lugna ner mig ett par dagar så hon kunde få smälta allt - mamma Trulsan är borta, nytt hem, stora nya hästar, massa nya lukter och människor osv..

Det tyckte jag kändes viktigt eftersom hon är ett litet föl som aldrig har varit någon annanstans än hemma på gården med sin mamma.

Så de första dagarna fick hon lära känna sitt nya hem i sin egen takt, jag gick och satte mig i hagen hos henne emellanåt så fick hon komma fram och hälsa om hon själv ville.
Jag ville inte ställa några krav eller be om någonting, utan låta henne få göra det som kändes rätt för henne själv i sitt nya hem.

När hon sedan blivit lite mer säker med sig själv och sin nya miljö kände jag att jag kunde börja på lite grundträning med henne och de två viktigaste sakerna på listan var - Lära henne att ledas och låta mig få röra/borsta benen och kratsa hovarna!

Det första jag började med var att träna henne att ledas - för som det såg ut just då var att hon drog iväg före och brydde sig inte om någonting annat än att hon skulle få gå dit hon ville. Sedan har hon extremt svårt för att stå still så hon vill gärna inte stanna i onödan!




Nästa inlägg kommer handla om hur jag tränar henne att ledas! ^_^




Kommentarer
Postat av: Gl0tt

Åh det låter så kul !

Hon är så söt också.

Å du är jätte duktig !



Men det är ju så för när de är små föl går man ju bakom & låter fölet gå före (:

2009-12-25 @ 10:58:52
URL: http://www.gl0tt.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0