Ledträning och faser

Att kunna leda sin häst rätt tycker jag är otroligt viktigt!
Och om hästen litar på dig och ser dig som sin ledare underlättar det enormt. Då vill den gå bakom dig för där känner den sig trygg, den vill följa dig vart du än går för den vill vara med dig överallt..
Men för att kunna få den respekten och förtroendet så måste man jobba för det, man måste förtjäna den.

Iallafall, när jag fick höra att Minya var helt ohanterad tänkte jag direkt - jag ska köpa mig en repgrimma och ett arbetsrep! Det kan jag verkligen tipsa om, det underlättar så mycket för båda!

Repgrimman är en smalare variant av lite styvare material än en vanlig nylon/lädergrimma vilket gör det lättare för Minya att tolka mina signaler vilket betyder mindre slit som resulterar till att man kan få en mer finkänslig kommunikation. Nu säger jag inte att man inte kan få det utan repgrimma och arbetsrep men jag personligen tycker det är bättre i hanteringsträningen.

Arbetsrepet sen då, längden kan variera från allt mellan 3½ meter till 7 meter. Man brukar säga så att - välj en kortare variant av arbetsrep till enklare övningar och om du är nybörjade i Horsemanship, det blir lättare då de är mindre rep att hålla reda på! De längre varianterna är för mer avancerade övningar som lämpar sig till dem som hållt på ett tag :)


När jag fick hem Minya så var det så att antingen vägrade hon gå framåt eller så skulle hon gå först!

Så det gällde för mig att man vara fullt fokuserad så jag kunde ge rätt signaler i rätt sekund. Jag vill använda så små och lätta signaler det bara går, det blir så mycket bekvämare och roligare för oss båda!

Om hon drar iväg före mig

Jag tar ett litet steg framåt - Minya börjar genast trippa på för att komma före. Då gör jag en tydlig stoppsignal som om jag blir "förskräckt" av någonting framför mig. Detta gör jag på så sätt att jag "hoppar" in i halten och hukar mig litegrann. Det gör att hon stannar upp och ger mig sin uppmärksamhet, jag berömmer och går sedan framåt igen. Trippar hon på före igen gör jag samma sak (tydlig stoppsignal) och backar henne sedan ett par steg tills hon står i rätt position bakom mig.

Hur jag gör när jag backar henne - Eftersom mitt mål är att använda så små signaler som möjligt gör jag allting i olika faser av vänlig bestämdhet. Det lär en att utdela trycket långsamt och släppa det fort. Det är viktigt att man släpper trycket i samma ögonblick som hästen flyttar sig ifrån det. Sedan ger man positiv förstärkning genom att berömma och även smeka hästen på det stället du utdelade trycket som att du liksom "suddar ut" det.

Man utdelar trycket i olika faser så  när jag då tillexempel ska backa henne:

Första steget lägger jag bara handen mitt på bogen och smackar löst och om hon då backar berömmer jag mycket!
Om hon inte reagerar utan går emot trycket spänner jag handen.
Fortfarande ingen reaktion, då trycker jag på bogen löst.
Om hon fortfarande inte reagerar dubblar jag trycket och smackar tills hon backar.

När jag gör detta tar jag aldrig bort handen och går vidare tilll nästa fas utan ökar bara hela tiden trycket, brukar låta det gå 3-5 sekunder på varje fas så Minya har en chans att hinna reagera. Det är viktigt att man alltid
börjar på fas 1. Använd så små hjälper som möjligt och gå upp steg för steg. För om man tar i för hårt redan på fas 2 eller 3 kommer hästen istället att bli okänslig då den inte får chansen att gå undan för små hjälper.

Kan beskriva överdrivet så det blir lättare att förstå
Om du då ska få en häst att förflytta sig bakåt eller åt sidan tillexempel!

Fas 1 - tryck bara på pälsen
Fas 2 - dubbla trycket och pressa mot huden
Fas 3 - dubbla trycket igen och pressa musklerna
Fas 4 - dubbla trycket igen och tänk att du ska pressa skelettet.

Hoppa aldrig över någon fas! Om du inte gör det lär du förhoppningsvis aldrig behöva fas 4 och hästen kommer tillslut lyssna på fas 1. 

Själv har jag bara kommit upp till fas 3 två gånger på Minya, börjar med att bara lägga handen på (fas 1), sedan trycka lite löst så jag nuddar huden (fas 2) och om hon då fortfarande inte reagerar går jag till fas 3 vilket hon tycker är obekvämt, men då har jag också gett henne chansen att flytta sig för en bekväm och liten hjälp.
Så när jag sedan gör om samma sak igen vet hon om att hon kan slippa det jobbiga trycket genom att lyssna på de lättare trycket (fas 1). Så nu behöver jag bara lägga handen löst på bogen och smacka så backar hon :)

Hästar är djur som vill ha det bekvämt (vem vill inte det?) så när de lär sig att de uppnår bekvämlighet genom att flytta sig ifrån det lätta trycket kommer de glatt att fortsätta med det! :)

Ett exempel - En häst står och trycker sig mot en kaktus, ju mer den trycker desto starkare och obekvämare blir då trycket. Men så fort hästen sen flyttar sig ifrån den uppnår hästen bekvämlighet då trycket upphör!

Viktigt - Det är inte av trycket hästen lär sig utan av när trycket upphör!

Därför är det viktigt att släppa trycket så fort hästen förflyttar sig, det är precis samma sak som när man ger eftergift i ridningen, det måste ske i exakt rätt sekund!
Och det är inte så svårt för man vill ju få hästen att flytta sig från trycket. Så det du gör är att börja på fas 1 och trappa dig upp om det behövs för att sedan bara stå kvar då hästen flyttar sig. För om du står vid sidan om hästen och vill flytta bakdelen tillexempel, då trycker du och när den sedan flyttar sig ifrån trycket som kommer från din hand, försvinner trycket automatiskt då du står kvar.

Så när hästen flyttar sig från trycket - följ inte med och tryck vidare!

Detta jobbar jag med i all min hantering med Minya - ledträning, förflyttning osv
.
Det är bäst och roligast för oss båda, Minya får alltid en chans och jag kommer aldrig behöva hänga hela sin vikt på henne eller stå och dra för att hon ska förflytta sig. Utan hon kommer bli en uppmärksam och finkänslig häst som man knappt behöver röra för att hon ska förstå vad jag vill. (förhoppningsvis!)

För att komma tillbaka till ledträningen då. Om hon går före mig skrev jag om i början av inlägget,  men om hon då istället vägrar att gå?


Vägrar gå framåt

Om hon då stannar upp och blir fastklistrad i marken. Då ställer jag mig inte och sliter i grimskaftet eller låter någon driva på bakom, då ger man inte hästen en chans!

Utan när Minya stannar så stannar jag också men vänder mig inte om utan står kvar i ledpositionen med ryggen vänd mot henne.
Sedan börjar jag jobba med
fas 1 - har grimskaftet spänt men ändå löst och klämmer bara ihop handen runt skaftet. Jag väntar 3-5 sekunder och om hon inte reagerar går jag vidare till
fas 2 - spänner handen och vrider den mot mig så det blir ett litet mer tryck, väntar 3-5 sekunder och om hon ändå inte reagerar går jag vidare till
fas 3 - dra handen löst bakåt med ett starkare tryck än fas 2. Har inte heller här behövt använda mig av
fas 4
men om de skulle behövas skulle jag dubbla trycket från fas 3 genom att ta ett litet steg bakåt och hålla kvar där tills hon går framåt.

Även här försvinner trycket automatiskt, för när hon går framåt försvinner trycket direkt som jag ger henne då hon står still :)



Skogspromenad med duktiga tjejen <3




Kommentarer
Postat av: Gl0tt

Åh det är jätte kul att träna !



Jag ska ju börja lite smått med mina pollar !

Så roligt att du skriver om din träning & hur man tränar för det hjälper mig lite som även håller på med föl på stuteriet (:

2009-12-25 @ 11:05:11
URL: http://www.gl0tt.devote.se
Postat av: Tanja

Hon är så söt!

Det kommer gå bra för er:)<3

2009-12-25 @ 16:04:24
URL: http://eliasmyhorse.devote.se
Postat av: sunshineh

mkt bra o intressant text!

2009-12-25 @ 22:05:41
URL: http://photosfromfrida.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0